يتم التشغيل بواسطة Blogger.
RSS

للداخل / للأعلى


مسبحة

مسبحة صغيرة .. ثلاثون حبة وثلاث أخريات ، يتأمل حجمها الدقيق ولونها العسلي الداكن . يمرر أصابعه بهدوء فوق النقش المرسوم على كل حبة فيها .. نقش صغير للغاية يحمل اسم " محمد " واسم " الله " .. يغمض عينيه ويتمنى على الله ولداً يسميه محمداً و آخراً يسميه مصطفى . يتأمل اسم محمد ثانية فيقول في سره عليك الصلاة عليك السلام ، ينتبه إلى صوت الفجر ، يررد الآذان ثم يعتدل في جلسته ويكمل ما قد بدأه .. سبحان الله سبحان الله سبحان الله ...



بخور

عودي بخور ، آخر ماتبقى له من علبة علبة كاملة قضت معه طوال الشهر الفائت . يتناول أحدهما و يعيد الآخر بهدوء إلى العلبة كمن يعيد طفلاً إلى سريره . يشعل عود البخور ويتمدد فوق فراشه . عود البخور لا يتلاشى .. فقط تتبخر رائحته ، تغادر العود بهدوء كما تغادر روح الجسد في حين يظل التراب المتخلف عن الاحتراق متماسكاً متخذاً هيئة العود السابق دون أن يتساقط .. فقط يتحول اللون من أحمر طوبي إلى رمادي باهت وهش . تنتشر الرائحة تدريجيا .. ذرات صغيرة صغيرة تملأ الأرفف و تزيح ذرات التراب فيصبح الهواء فجأة أنقى ، يغمض عينيه بقوة ويدخل دفعة قوية من الهواء إلى رئتيه فتمتلئ مساحات الفراغ المنتشرة داخل روحه .

قبل أن ينتهي العود ، يخرج العود الأخير من علبته ويشعله ، ثم ينزع ورقة من النتيجة المعلقة على الحائط ويدون على ظهرها " علبة بخور " يثنت الورقة بجوار المرآه ليتذكر في الغد أن يحضر علبة بخور أخرى ، يعود إلى وضعه السابقق فوق الفراش .. يغمض عينيه ثانية ويبدأ في ملئ باقي المساحات الفارغة .



رائحة

زجاجة صغيرة تمتلئ بسائل أصفر شفاف له رائحة الياسمين ، كانت آخر هدية من أبيه .. هدية صباحية دون مناسبات ، وحين سأله عن السبب ضمه إليه بقوة وقال هذا شئ من رائحة أبيك .. لم يفهم . لم يقل أبوه جملة أخري ، ابتسم إليه و استند إلى عصاته عائدا إلى غرفته . بعدها باسبوع واحد مات أبوة وبقيت رائحته يمتلئ بها كل يوم ، يضع ثلاث نقاط بكفيه ثم يمررهما على وجهه وكامل جسده . يغمز لانعكاس المرآه ، ترد المرآة الغمزة وتزيد ابتسامة فيضع نقطة أخرى بكفه اليمنى ويضع الكف فوق موضع قلبه ، تماما كما كان يفعل أبوه ، يقرأ الفاتحة و يقول لنفسه ، يا أبي رحمك الله .. لك الفاتحة ولي شئ من رائحتك .


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

14 التعليقات:

WINNER يقول...



حاجة غريبة قريتها في التدوينة.
أنا كنت قطعت ورقة من النتيجة، و كتبت عليها بخور، و الورقة لسة متعلقة عندي ع الحيطة!

ملحوظة: كبّري الخط شوية. هتبقي انتِ و الطب علينا :)

P A S H A يقول...

بديعة

:)

زهرة الخياط يقول...

لك الفاتحه ولى شئ من رائحتك

جمييييييييييله اوى
:))

Baskouta يقول...

حلو اوي البوست بس اجمل ما فيه اخر جزء
رائحة
جميل اوي ومعبر ونقي
واصيل وفيه حاجات كتير تلمس القلب

كل سنة وانتي طيبة
بسكوتك

ponpona يقول...

أحمد :

هي غريبة فعلا
عارف .. الصدف دي حاجة غريبة قوي
الخط اللي انا بكتب بيه ده Large
هو لسه بردو صغير ومش واضح ؟



باشا :
مبسوطة انها عجبتك
:)


زهرة :
:) :) :)


بسكوتة :
انتي وحشتيني قوي على فكرة
لسه كنت بافكر واقول لنفسي هي راحت فين
يارب تكوني بخير يا بسكوتي .. وماتبقيش تغيبي قوي كده

:*)

Hosam يقول...

تدوينة بطراز إسلامى
:) :)
عارفه انا شوفت قبل كده معمار اسلامى بره المساجد
لكن عمرى ما قريت حاجة بطراز اسلامى بره الكتب الدينية

جميلة اوووى
:*)

Isolde يقول...

رقيقة أوي يا مني... و عجبتني اللقطة اللي بيحط فيها نقطة من العطر ف كفه و يحطها علي قلبه... انا هاعمل كدة كل يوم من هنا ورايح

:)

ponpona يقول...

تدوينة من طراز اسلامي
تصدق عمر ماخطر على بالي مسمى زي ده

مبسوطة انها عجبتك
:)

ponpona يقول...

اعملى كده يا أسماء
حاجة مريحة قوي قوي
أنا بعمل كده علطول

Hosam يقول...

هو انا ممكن اسأل سؤال ؟
:)
لو عايز ابعت رأيى فى حاجة بس مش عايز كل الناس يشوفوها يعنى ابعته على الخاص
ينفع ؟
ولا لازم اكتب هنا يعنى !!!

ponpona يقول...

خير يا حسام ؟

عامة ده لينك الأكونت بتاعي على فيسبوك
ممكن تبعت على الانبوكس رسالة فها رأيك

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000312188046

سابرينا يقول...

جمال وبهجة ينتشرا في شغاف الروح بغد قراءة ما تبثيه!
بلوووووجك صاااااااااف

ponpona يقول...

شكرا لرأيك يا سابرينا
و أهلا بيكِ ها هنا ... :)

غير معرف يقول...

ثقافة الهزيمة.. أسكندرية ليه؟

متحف الأسكندرية القومى والمتحف اليونانى الرومانى و متحف المجوهرات الملكية و متحف الفنون الجميلة و متحف الأحياء المائية و متحف محمود سعيد ، و قلعة قيتباى و قصر المنتزة و مكتبة الأسكندرية الجديدة و الميناء الشرقى و حديقة أنطونيادس و نصب الجندى المجهول. ومن الآثار الرومانية الموجودة بالإسكندرية المسرح الرومانى و عمود السوارى و معبد الرأس السوداء وحمام كوم الدكة الرومانى والذى أقيم على طراز الحمامات الرومانية القديمة ، و مسجد سيدى بشر ومسجد سيدى جابر ومسجد القائد إبراهيم ومسجد المرسى أبو العباس، وكاتدرائية الكرازة المرقسية وكاتدرائية اليونانيين الأرثوذكس و كنيسة سان مارك.

محطة الرمل وكامب شيزار وسان ستيفانو وسيدى بشر ، و طريق الجيش الممتد بمحاذاة الكورنيش ، و سى جل للأسماك فى أبوقير و بحرى، و جيلاتى عزة و جيلاتى النظامى و قدورة للأسماك فى بحرى ، و شارع سعد زغلول و شارع صفية زغلول وفول محمد أحمد و حلوانى طلعت وهريسة الحلبي و البن البرازيلى فى محطة الرمل، و حلواني صابر بالأبراهيمية، و مشويات أبن البلد بمصطفى كامل، و سان جيوفانى فى ستانلى ، و مول سان ستيفانو ، و مشويات حسنى بالمندرة ،و مشويات بلبع فى سيدى بشر قبلى، و حلواني شهد الملكة فى ميامى و فيكتوريا، وركوب الترام من غير محطة محددة فقط كى تتفرج على الأسكندرية من شباك الترام و أهل الأسكندرية الطيبين.

هذة بعض ما تحتويه مدينة الأسكندرية من معالم سياحية و مع ذلك لا تجد مدينة الأسكندرية على خريطة المدن السياحية الجديرة بالزيارة فى مصر فى مكاتب السياحة بالخارج و التى تنظم لها رحلات سياحية..

باقى المقال ضمن مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

إرسال تعليق