يتم التشغيل بواسطة Blogger.
RSS

يا طاقة النور بقلبي

يا طاقة النور بقلبي . يا نطفة برحمي . استكيني . كفي عن الارتعاش قليلاً واحكي لي . احكي لي حين امتدت يد الله الخضراء إليك ، حين حمللك برفق ليضعك بي و يضعني وسط كل هذا الدفء ، احكي لي هل المكان بالداخل يناسك ؟ وأخبريني كيف أنت دافئة جداً هكذا و كيف يمكنك - و أنت أصغر من أصغر مخلوق رأيته - أن تملئيني إلى هذا الحد ! .

يا طاقة النور بقلبي . يا زرع الله . بعد أشهر قليلة جداً سأتمكن من رؤية قلبك يتخلق داخلي و يكبر حتى يشملني داخله ، فنتمدد سوياً و أصنع لكِ أغنية تناسب حجمك الدقيق ، أغنية من دفء ونور أسربها إلى أنسجتك المنشغلة بالتكوين فيمتزج فيكِ أبيض قلبك بأبيض الروح ثم أبدأ بعدها في أن أختار لك اسماً . ترى .. كيف يكون اسماً يناسبك ؟ هل يكون رحباً مثل البحر أم صافياً كسماء الصيف ؟ هل تكونين بنتاً تملك غمازتين أم ولداً له بالعينين لمعة خفيفة تزداد حين يضحك؟

يا مساحة الأبيض الممتد . حين تكتملين و أرى عينيك وكفك الصغير سأعطيك هذه ، قبلة صغيرة بكل كف و وردة بين العينين و بأذنك أضع تكبيرتين و بسملة تلتف حولك تطمئنك لتكفي عن البكاء وتنامي بهدوء فأضمك إلي و أنام بهدوء أيضاً ، أما الآن و أنا لم أرك بعد فسأقضي طوال الليل أحكي لكِ .. أخبريني إذن ماذا تختارين للحكي هذه الليلة ؟


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

15 التعليقات:

Hosam يقول...

انا اول واحد يعمل كومنت هنا
:) :) :)

حلوة اووى يا منى
جميلة كده وهادية وفيها مشاعر جميلة اووى
مشاعر فرحة بشخص هو مش موجود اساسا وحب ليه من غير هو ما يعمل حاجة
وتضحية باكل ودم علشانه مع انه برده مش عمل حاجة

الحمد لله على غريزة الامومة
لو مش موجودة اكيد مش كان هيبقى فى الناس دى كلها دلوقتى

:) :)

بس هى حلوة جدا جدا

ponpona يقول...

و أنا أول حد يرد هنا ... هييييييه
و دا طبعا على أساس ان في عشرة هنا غيري بيردوا على التعليقات D:

فعلا حاجة غريبة قوي انك تحب حد
عمرك ماشوفته و لاحتى تعرف عنه أي حاجة خالص .. :)

مبسوطة ان البوست غجبك :)

Baskouta يقول...

الله عليكي
الله الله على احساسك
كلام ولا اروع
احساس ولا انقى

بجد انا بحبك اوي من كلامك يا بونبونتي

:)

Rosa يقول...

قد ايه عذبه ورقيقه اوى خالص
تسلم ايديكى
:)

Ahmed Fayez يقول...



كبري الخط ربنا يكرمك
هضطر اغيّر مقاس النضارة تاني

جميلة.
الفكرة، الأسلوب، الكلمات.

ponpona يقول...

صباح الخيــر :)

أنا آسفة جدا على تأخير الرد فترة طويلة كده ،، أنا باتابع التعليقات أول بأول و بفرح بيها جدا ،، بس للأسف الكمبيوتر اللي بتعامل معاه حالتة صعبة شويتين تلاتة كده ،، فمش بعرف أدخل منه و ارد على التعليقات و باضطر انتظر يبقى متاح قدامي جهاز تاني عشان أقدر أدخل و أرد

:)

ponpona يقول...

Baskouta

باستنى تعليقك على فكرة
ر بنا يفرح قلبك كده علطول ... :)

ponpona يقول...

زهرة :

تسلمي يا ست البنات
مبسوطة قوي انها عجبتك :))

ponpona يقول...

أحمد :

متشكرة جدا على رأيك
باستناه .. لأنه فعلا يهمني :)

بالنسبة للخط
أنا كبرته شويه ابقى شوف كده و قولي يناسبك ؟

:)

a7med-Mado يقول...

أول زيارة للمدونة
بجد جميله جدا وكلماتك أكثر من رائعة
أتمنالك المزيد من النجاح
فى إنتظار جديدك

ponpona يقول...

أهلا يا أحمد
سعيدة جدا جدا قوي خالص بتعليقك
و اتمنى يارب الحاجات الجاية تعجبك :)

Rana يقول...

مـــــا شاء الله يا منى :)
بجد مشاعر عميقة ورقيقة و حوار عذب أووووي :)
خلتيني أشوف الأمومة من كلماتك الرقيقة دي

معجبة جدا جدا بيها
بجد حلوة اوي

سعيدة جدا بقرائتي ليكي و متابعاكي إن شاء الله :):)

Hosam يقول...

رنا --- ;) ;) :D :) :)

ponpona يقول...

رنا
تعليقك فرحني قوي
وكل مادخل و اقرأه تاني أفرح تاني :)
نورتي البلوج يا فندم .. :)

ponpona يقول...

حسام

:) :)

إرسال تعليق