يتم التشغيل بواسطة Blogger.
RSS

حلمي سالم


من ديوان " الثناء علي الضعف"


طائرات

البيوت تأكلها الرطوبة
لذلك يطلقون الطائرات الورقية
علي السطوح
ليثبتو بها المنازل علي الأرض .




الصيادون

علقو الشباك في الشمس
كي يجف ماء البحر ..
الرزق لم يكن وفيرا ذلك الصباح
لكن سمكة ملونة في الغلة
جعلتهم يضحكون نصف اليوم
وينامون نصفه الثاني
هادئين .

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 التعليقات:

جارة القمر يقول...

عجبانى اوى الصيادون دى لذيذة كدا و خفيفة

عاملة ايه و ايه اخبارك ؟

شاب فقرى يقول...

الثناء على الضعف

يا ترى لو قريتى الديوان دا

شفتى ايه يستحق الثناء على الضعف ؟؟؟

منتظر افهم

مع انه يستحق الثناء

بس عايز اعرف وجهات نظر تانية

من الواضح انى جيت متاخر شوية

فاتنى بوست :(

مقدور علي كدا

يارب تكونى دايما بخير

كل سنة وانتى طيبة

شاب فقرى

أحمد الشمسي يقول...

جمييييل
حلمي سالم شاعر ممتاز حتى لو غاب كده وعك عكتين تلاتة.

عموما اللي انا ملاحظه هنا انك اخترتي قصايد مناسبة تمام لروحك وكتابتك :)

غير معرف يقول...

فعلا أول ما وقعت عيني على السطور دي في ديوانه لاحظت انهم شبهك
وسط مقاطع كتير كان فيها كلام عجيب كدة ماسموش شعر

ponpona يقول...

جارة القمر

انا الحمد لله تمام
:)

ponpona يقول...

شاب فقري

من وجهة نظري المتواضعه .. انا شايفه ان أكتر حاجه في الضعف يمكن الثناء عليها هي الضعف نفسه .. يعني الضعف نفسه هبة من الله ، لأن الحياه لاتتحمل ان تكون دائما كما الوتر المشدود وان تحملت هي فلن أتحمل انا ،الضعف هو فقط صورة أخري من صور القوه ولكنها تبدو مختلفه .. أنا لا أري بحال من الأحوال أن الضعف نقيض للقوه ، أنا أراه عنصر مكمل .. ومن ثم هو يستحق ثناءا يليق

أنا بخير وكويسه الحمد لله

ponpona يقول...

أهلا أحمد

متفقه معاك بالنسبه لموضوع حلمي سالم
بالنسبه للقصايد .. دول أكتر حاجه عجبتني هما وقصيده تانيه اسمها "الكرة"

ponpona يقول...

مصطفي

ممممم ... شبهي ؟ طيب هما لابسين نضاره ؟
انا مش لابس نضاره بس هاعملها عن قريب ان شاء الله

منور والله يا مصطفي منور

إرسال تعليق